Oldalak

Milyen zenét hallgatok írás közben

Tavalyi egyik írással kapcsolatos posztom témája az volt, hogy hogyan írok, miként csúsznak össze az egyes regények időben.
Viszont magának az írás folyamatának van egy látszólag apró, de számomra nagyon fontos eleme:

az írás és a gondolkodás közbeni zenehallgatás.

Gyanítom, mindenki, aki ír (sőt, bármilyen számítógépes agymunkát végez), más módon tud az adott feladatra fókuszálni:
van, akinek csendre van szüksége, van, aki bármilyen körülmények között is ki tudja kapcsolni a külvilág zajait. Én nem ilyen vagyok, ezért már évek óta csak zenével a külvilágtól elszeparálva tudok igazán koncentrálni. Ez mondjuk, nálam elsősorban az írásra igaz, mert ott egy adott jelenetnél kiemelten fontos a folyamatos figyelem.

Viszont az írás közbeni zenehallgatásnak van egy pszichológiai előnye is.
A zene ugyanis hangulatot képes adni az egyes jelenetekhez, ami pedig elvezet ahhoz a felpörgetett flow-élményhez, amikor valóban megszűnik a külvilág, és csak a történet létezik, ami visz magával, és ilyen rövidebb-hosszabb időszakokban nagyon tisztán látom és értem a regény aktuális jelenetét, és nagyon gyorsan is tudok haladni.
A kép illusztráció

Nem mindegy azonban, milyen ez a zene, és biztos vagyok benne, hogy mindenkinél más zene tud igazán hatni.
Én sokfélét kipróbáltam, és egy idő után rájöttem, hogy ének nélküli, lendületes és dallamos hangzásra van szükségem.

Emiatt évek óta elsősorban film- és videojáték zenéket hallgatok:  valamiért ez működik a legjobban, és szerintem azért, mert ezek a zenék egy-egy történet narrálásához készültek, egy adott jelenet drámaiságának, feszültségének, hangulatának erősítéséhez, és így rendkívül jól tudják stimulálni az én agyamat is.
Egyes esetekben, például ha feszesebb jelenetet írok, gyorsabb, energikusabb számokra ugrom, a drámai jelenetnél is tudok azonnal megfelelő zenei témákra váltani.
Az aktuális playlistem folyamatosan változik, ki-be kerülnek új zenék, pl. amikor például látok egy új filmet, amelyiknek emlékezetes a zenéje, abból néhány szám biztos, hogy azonnal felkerül a listára, másokat pedig megunok, vagy egyszerűen csak elfeledkezem róluk.

Na, de milyen zenék is vannak most a listámon?

Hans Zimmertől például meglepően sok minden: most elsődlegesen az Interstellarból és az Inceptionből több track (és közülük is a Time!), meg egy kis The Dark Knight. A Hans Zimmer-iskola láthatóan működik nálam, mert több tanítvány szintén állandó szereplő.
Az 2015-ös Mad Max:Fury Road zúzásából is rengeteg szám szerepel, ezekre pl. nagyon jól tudok gyors és feszes jeleneteket írni.
Állandó szereplő az Oblivion című Tom Cruise-mozihoz az M83 által írt zene jelentős része: ez egy nagyon különleges filmzene, gyönyörűen keveredik benne egyfajta klasszikus, epikus hangzás és a modern elektronikus zene. Időnként hasonló okokból a Tron: Legacy csodálatos Daft Punk-számai is becsúsznak, azonban ezt hajdanán túl sokat hallgattam, így mostanában csak ritkán húzom vissza a listára (ugyanígy vagyok a rongyosra hallgatott Battlestar Galactica és Mass Effect 2 zenéjével is.(

Akadnak örök klasszikusuk: pl. a Terminator és a Starship Troopers fő témája, vagy Vangelis Blade Runnerje, és az utóbbi évek terméséből néhány epikusabb szám: a Pacific Rimből, az Ender's game-ből, az első Tranformersből az Arrival to Earth, ahogy pl. nagyon szeretem az X-men: First class fő zenei témáját, valamint Magnetóét, és a Trónok harca sem maradhat ki, pl. a 6. évad záróepizódjának csodálatos  közel 10 perces Light of the Sevenje.

Legutóbb a The Leftovers és a Hellblade: Senua's sacrifice kelta/viking hatású zenéje hatott rám a legerőteljesebben, valamint a Detroit: Become Human című videojáték fantasztikus zenéje. Ez utóbbi rendkívül komplex és egyben trükkös, ugyanis a három főszereplő karakter témáit három különböző zeneszerző komponálta. Emiatt élesen elválnak egymástól, azonnal felismerhetőek, viszont egyik sem lóg ki a történetből.

Természetesen ezek csak kiragadott példák, a lényeg, hogy az adott zene az írási folyamat oldaláról is hasson rám.
És ajánlásokat nagyon lelkesen elfogadok, mert mindig szükségem van az újdonságra, és biztos, hogy egy sor remek film/sorozatzenéről lemaradok.

***
Ha új vagy itt, és érdekelnek a sci-fi regényeim, akkor olvasd el a 
Melyik Hackett-regényt olvassam posztot, hátha nyújt némi segítséget.

Ha van kedved, kövess a Facebookon és az Instagramon is!

5 megjegyzés:

  1. Hello!
    Ha már film és játékzenék, hallgass bele ezekbe ha van kedved:

    Jesper Kyd - Darksiders 2 OST
    Legacy of Kain (bármelyik rész) OST-jai
    Into the breach OST
    Hitman OST
    Endless space 2 ost
    Endless legend ost
    Tiberian Sun / Firestorm Ost
    Witcher 3 ost
    Illetve minden féle 'Two steps from hell' számot.

    Kellemes írást :)

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    A Witcher 3-hoz hajdanán adtak egy OST CD-t is, így az nálam megnyerte a vezetés közbeni szerepet. Viszont a Two steps from hellt, vagy az X-Ray Dog-ot és hasonlókat meg fentebb kifelejtettem, azokból is van néhány track a listán, ezeket imádom.:)

    A többi címet pedig hálásan köszönöm, este belemélyedek, és átválogatom őket.:)

    VálaszTörlés
  3. Fb-n kommenteltem, csak nem enged többet linkelni, úgyhogy itt hagyom a listám linkjét. :) https://www.youtube.com/playlist?list=PLP0855N--aDRSdaV2kHBnzRIXMxJ3TxR5

    VálaszTörlés
  4. Köszi, elkezdtem hallgatni, meg válogatni, ami illik az aktuális playlistembe.:)
    Az fura, hogy az FB nem enged linkelni. Ezt nem is értem...

    VálaszTörlés
  5. Én olvasás közben szoktam instumental zenéket hallgatni. Természetesen nálam is játszik Hans Zimmer (szinte kihagyhatatlan), Hellblade, BSG, mind mind hatalmas kedvenc.
    Ezen kívül a Two Steps from Hell albumait nagyon szeretem, több különböző stílus keveredik benne. Hasonlóak még a Spotify Scorecore, Epic Music, Space-themed Classical listái is.
    Aztán, ha valami más jellegű kell éppen, akkor Lustre, Perturbator, Ronald Jenkees. Ezek mondjuk kellően elütnek bármi eddig felsorolttól :D

    VálaszTörlés